Det var en gång...

Tanken att bilda Råcksta Schützenverein väcktes första gången en varm augustidag 2004 i den lilla tyska byn Twist. Solen sken från
en klarblå himmel, fåglarna kvittrade och hela byn var på fötter för att göra gator och trädgårdar så fina som möjligt. Invånarna hade två stora händelser att se fram emot. Dels fyllde Schützenverein St. Hubertus Twist-Siedlung 50 år och dels skulle byns store son Jens Wolf gifta sig. Med en svenska!!! Firandet skulle pågå i flera dagar!
Starta musik > Några tillresta svenskar badade i familjen Wolfs uppblåsbara pool när vi plötsligt hörde marschmusik!
Genom byn tågade massor av musikkårer och skytteföreningar. Marschen gick till festplatsen där ett gigantiskt partytält
var uppställt. De äldsta medlemmarna (die Altmeister) i skytteföreningarna fick åka häst och vagn och dricka Bier!
På festplatsen kunde man skjuta prick, åka karusell, dansa, äta och dricka öl. Hela byn var engagerad, stämningen på topp och
ALLA var supertrevliga. Det var såååå kul! -Varför har vi inte detta i Sverige, undrade Per Axelsson när han och Jens Wolf intog
Spiegeleier
i familjen Wolfs kök kl 05.00 efter en hård kväll/natt på festplatsen.

När vi sedan kom tillbaka hem till Sverige fortsatte vi att prata om att starta en svensk Schützenverein. Givetvis för vårt stora skytteintresse... men framförallt för festerna, traditionerna och uniformen. Vi pratade med några vänner om detta och fredagen
den 15 februari 2008 reste Per Axelsson, Jens Wolf, Birger S och Micke Näslund till Lübeck för att bilda vår svenska "skytteförening".

Under tre dagar med många och långa diskussioner, god öl och sena nätter skrev vi förslag på föreningens stadgar.
Vi fastställde datum för vårt första årsmöte och bestämde slutligen föreningens namn. Det blev:

RÅCKSTA SCHÜTZENVEREIN

Grundarna av Råcksta Schützenverein