VEM BLEV SCHÜTZENKÖNIG 2010?
Die WebZeitung 2010-08-10
Här kommer det utlovade reportaget från årets skyttebatalj.
Läs om den spännande tävlingen
och se de stiliga actionbilderna.

På midsommaraftons morgon samlades medlemmarna i RSV
för att göra upp om den ärofyllda
titeln Schützenkönig!

Läs mer här...
Besök vårt Königsgalleri

Schützenfest - när livet är som bäst!
Midsommarhelgen var en aktiv tid för Råcksta Schützenverein. På torsdagen var det tältresning och årsmöte. De valde in en ny medlem, summerade skytteåret som gått och fick lyssna på Birgers föreläsning om Årets Kultupersonlighet.

På midsommarafton var det som vanligt dags för Schützenfest. Medlemmarna i Råcksta Schützenverein träffades 09.30 för Jägarte och skyttetävlingen. Efter en mycket
spännande kvaltävling och final kunde Hans sedan utropa RSVs nya Schützenkönig.

Därefter blev det några bråda timmar.
Raska händer och fötter förberedde allt inför firandet på Ängen. Ca 13.00 anlände gästerna för midsommar-picnic. Sedan hade Hans ordnat en klurig tipspromenad. Dansen kring stången leddes av som vanligt av Lasse och Birgitta. Den första delen av Schützenfest avslutades sedan med kaffe och den traditionella midsommartårtan. Även denna gång bakad  av vår favorittårtbagerska Anna W.
Vid 16.30 tågade vi till Kälvestavägen för grill. När vi kom fram hade Lasse ordnat en snaps och skorpprovning. Supertrevligt! Grillmeister Micke och hans grillteam fixade fram kött och korv i världsklass. Vår nya König utsåg årets drottning, vi hade dragning i lotteriet, gladde gästerna med Kulturansvarige Birgers föredrag från gårdagen, gjorde Küemmerlingcirklar och dansade kvällen lång till en skön blandning av tyska schlagers och internationella hits på tyska. Det hade börjat ljusna när den sista gästen cyklade hem vid
2-tiden. Här ovan kan Du se ett bildspel från festen. Bildspelet ligger på YouTube. Klicka på pilen mitt i bilden nedan så startar det. Mycket nöje!